تشخیص نقره اصل

تشخیص نقره اصل

در این مطلب میخواهیم به موضوع تشخیص نقره اصل بپردازیم، پس با ما همراه باشید و این مطلب را تا انتها بخوانید. ما در این مطلب به صورت اجمالی به سوالاتی نظیر اینکه از کجا بفهمیم نقره اصل؟ چگونه نقره اصل را تشخیص دهیم؟ نقره را چگونه بشناسیم؟ پاسخ خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

یکی از انواع جواهرات مرسوم بین خانم ها، جواهرات نقره است. نقره به خاطر خواص و قیمت مناسبی که دارد در بین خانم ها بسیار محبوب گردیده است. به همین دلیل یکی از مواردی که در اینترنت ترند شده است، موضوع تشخیص نقره اصل می باشد. اگر سری به جستجوهای گوگل بزنید، متوجه می شوید که این موضوع و سوالات مرتبط با آن دارای جستجوی زیادی بوده اند.

خرید جواهرات نقره

این مطلب بسیار مهم است که نقره از فلزات گرانبها در دنیای طبیعت شناخته می شود، به همین دلیل بیشتر کاربرد نقره جات در طراحی زیور آلات می باشد. البته نقره به خاطر داشتن قدرت رسانایی بالایی که دارد در صنایع مختلف از جمله صنعت برق مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از دیگر کاربردهای فلز نقره می توان به تولید سکه، لوازم غذاخوری مثل قاشق و چنگال، تصفیه آب، ساخت آینه و غیره اشاره نمود.

این موضوع می تواند به خاطر مشکلاتی که در خرید محصولات نقره پیش آمده است باشد. در واقع وقتی خریدار به فروشنده های مختلف برای تهیه زیورآلات نقره مراجعه کرده است، محصول بدلی دریافت کرده است. بنابراین باید قبل از هر گونه خرید، اطلاعاتی درباره اصل بودن نقره و همچنین تشخیص نقره از بدل و تشخیص نقره از استیل داشته باشید تا خدایی ناکرده کلاه سرتان نرود. ما هم سعی می کنیم در این مقاله تا جایی که ممکن است، در مورد روش تشخیص نقره اصل برای شما بگوییم که از دیگر مقالات و مطالب بی نیاز باشید.

راه های تشخیص نقره اصل

اما قبل از هر چیزی بهتر است به سراغ شناسایی خود نقره برویم. قبل از اینکه بحث اصلی یعنی راه های تشخیص نقره اصل را برای شما باز کنیم، بهتر است که در مورد فلز نقره اطلاعاتی داشته باشیم، دانستن این موضوع برای شما خالی از لطف نخواهد بود و به اطلاعات عمومی شما و همچنین تشخیص بهتر نقره کمک خواهد کرد.

تشخیص نقره اصل در آزمایشگاه

نقره با نام لاتین ( Silver) همانطور که گفتیم یکی از با ارزش ترین فلزات نزد بشر می باشد. در این بخش میخواهیم به صورت علمی نقره را مورد شناسایی قرار دهیم. به صورت کلی نقره دارای عنصر شیمیایی (Ag) در جدول مندلیف به شمار می رود و فلزی نرم، براق و سفید رنگ است.

اگر در دوران مدرسه و یا دانشگاه اهل خواندن و مطالعه شیمی بوده باشید، باید بدانید که نقره عنصری رسانا است که دارای عدد اتمی 47 است و در گروه (Ib) و در دوره چهارم جدول تناوبی مندلیف قرار می گیرد. ظرفیت آن 1 و دارای دو ایزوتوپ پایدار می باشد.همچنین جرم اتمی آن مقدار 107868 را پذیرفته است.

ویژگی های نقره اصل برای تشخیص

اما اگر بخواهیم این فلز گرانبها را از نظر ظاهری هم مقایسه کنیم، باید گفت که شکل پذیر، نرم و چکش خوار است، احتمالا از معنی این اصطلاحات آگاه هستید. رنگ طبیعی آن که به رنگ نقره ای هم معروف است، متمایل به سفید است ولی سفید نیست. همچنین دربرابر اکسیداسیون مقاوم بوده و همچنین در اثر ماندن در هوا و جذب ترکیب های گوگردی ممکن است تیره شود.

شاید بگوییم که در تشخیص نقره اصل این مطالب به در ما نخورد، اما به طور کلی می توان موارد زیر را برداشت کرد و روش هایی هم که برای تشخیص نقره تعیین شده است، با توجه به ویژگی های این فلز است، پس می دانیم که:

  • فلزی نرم و شکل پذیر است.
  • در برابر اکسیداسیون و زنگ زدگی مقاوم است.
  • در مجاورت هوا ممکن است به خاطر تاثیر از گوگرد تیره شود.
  • دارای قدرت رسانایی بالایی است و برق را به راحتی از خود عبور می دهد.
  • قدرت رسانایی گرمایی بالایی هم دارد.
  • همچنین نقره یک فلز پارامغناطیس است و خاصیت مغناطیسی ندارد.

همانطور که گفتیم می توان با شناخت ویژگی های عنصر این فلز به راحتی روش های شناخت نقره را از غیر نقره پیدا کرد.

راه های تشخیص نقره اصل کدام است؟ از کجا بفهمیم نقره اصله؟

متوجه شدیم که نقره فلز گرانبهایی است و اگر در خرید آن اشتباهی صورت بگیرد و ما به جای نقره اصل، بدل یا استیل دریافت کنیم، طبیعتا از نظر مالی هم به صورت قابل توجهی متضرر خواهیم شد، چرا که نقره در سال اخیر افزایش چند برابری داشته است.

قبل از خرید نقره باید چند نکته را به خوبی یادآور شویم:

1- از فروشگاه های معتبر خرید کنید.

درست است که ممکن است کلاهبرداری های زیادی صورت بگیرد و شما متضرر شوید، اما فروشگاه های معتبر در سطح کشور به مراتب بیشتر از فروشگاه های نا معتبر هستند. بنابراین توصیه می کنیم برای خرید محصولات نقره خود از فروشگاه های مورد اعتماد و مطمئن خرید خود را انجام دهید. اگر واقف به فروشگاه های معتبر نیستید، توصیه می کنیم که حتما از اینترنت یا دوستان و آشنایان کمک بگیرید.

2- در ازای خرید نقره فاکتور دریافت نمایید.

البته این کار برای خرید محصولات و جواهرات مرسوم است، سعی کنید از فروشنده فاکتور با مهر فروشگاه را تهیه کنید تا در صورتی که دچار مشکل شدید، بتوانید از آن به عنوان سند استفاده کنید و اقدامات لازم را انجام دهید.

همیشه گفته اند که پیشگیری بهتر از درمان است، پس با استفاده از دو روش بالا از ابتدا سختگیری های لازم را انجام دهید. اگر از فروشگاه معتبری خرید انجام دهید، دیگر نیازی نیست نگران باشید و وسواس به خرج دهید.

حالا با هم به سراغ اصل مطلب می رویم، اینکه چگونه با استفاده از نشانه ها نقره اصل را تشخیص دهیم. توجه داشته باشید که روش هایی که ما برای شما در این پاراگراف در نظر گرفته ایم، روش های ساده  خانگی است تا شما بتوانید با ساده ترین وسایل خود این روش ها را انجام دهید و بتوانید تست کنید که آیا نقره ای که خریده اید، اصل است یا خیر؟

  • روش 1؛ تشخیص نقره اورجینال از روی علائم و نشانه ها

در طراحی و ساخت جواهرات نقره در کارگاه های مختلف، بر روی زیورآلات مثل انگشتر، دستبند، النگو، گردنبند و غیره یکسری نشانه ها  علائمی روی محصول حک می شود. ما می توانیم با بررسی این علائم به اصل بودن نقره پی ببریم. در واقع در تولید نقره جات باید از این نشانه ها استفاده شود، در غیر اینصورت زیور آلات شما با مشکل اصالت مواجه خواهد شد.

تشخیص نقره اصل با نماد ها و نشانه های حکاکی شده 925

اما منظور از این نشانه ها چیست؟ از چه نشانه هایی برای تشخیص نقره اصل استفاده می شود؟

منظور از نشانه هایی که روی نقره جات درج و حکاکی می کنند، عمدتا:

  • شناسنامه هر کدام از محصولات نقره هستند و به شما اطلاعاتی در مورد نقره می دهند.
  • همچنین بیانگر جنس مواد اولیه به کار رفته و محتویات جواهرات نقره هستند.

پس اولین و آسانترین راهی که شما برای تشخیص نقره اصل در پیش خواهید گرفت، تشخیص نقره با استفاده از نشانه ها و علائمی است که تولیدکنندگان روی محصولات نقره حکاکی می کنند.

اما چه نشانه هایی روی نقره جات مورد استفاده قرار می گیرد؟

  • حروف: ممکن است در انگشتر، دستبند، گردنبند و یا دیگر جواهرات نقره حرف S را مشاهده کنید. همانطور که می دانید S ابتدای کلمه (Silver) به معنی نقره می باشد. همچنین منظور از این حرف می تواند کلمه (Sterling) هم باشد که نشان از باکیفیت بودن نقره دارد.
  • اعداد: یکسری اعداد هم ممکن است به عنوان نشانه روی زیورآلات نقره حکاکی شوند. عدد 925، 800 و 900 که بیانگر اصالت و عیار نقره مرغوب هستند، اعداد و نشانه هایی هستند که روی نقره درج می شوند. پس این دو مورد را به خاطر داشته باشید.

یک نکته مهم اینکه این یک روش دقیقی نیست ولی باید در وهله اول از این فیلتر (صافی) محصول خود را عبور دهید. برخی از جواهرات بدل و فیک هم دارای همچین نشانه هایی ممکن است باشند. پس توجه داشته باشید که این روش لازم است اما کافی نخواهد بود و باید روشی باشد در کنار دیگر روش ها.

همچنین به علت فرسایش و استفاده بیش از حد در انگشترها و جواهرات قدیمی، ممکن است این علائم از بین رفته باشد و شما در نظر داشته باشید که این محصولات ممکن است اصل باشند و به خاطر قدیمی بودن نشانه های آنها به مرور زمان در اثر فرسایش از بین رفته است. پس این روش تشخیص نقره اصل را برای محصولات قدیمی زیاد جدی نگیرید، چون ممکن است به نتیجه نرسید.

علائمی همچون S، S925، 900،925 و 800 طبق قراردادهای بین المللی روی نقره اصل حک می‌شود.

نتیجه گیری مهم:

  1. اولین راهی که همه به شما توصیه می کنند، بررسی علائم و نشانه هایی است که ممکن است روی نقره حکاکی شده باشد.
  2. تست کردن این راه الزامی است ما کافی نیست.
  3. این روش برای زیورآلات و نقره جات قدیمی ممکن است جواب ندهد، چون در اثر استفاده زیاد ممکن است فرسایش یافته باشد و نشانه ها پاک شده باشند.
  4. در برخی از محصولات غیر اصل هم این اعداد را حک می کنند تا مشتری را گول بزنند.

اگر نقره مورد نظر شما در این مرحله با موفقیت عبور کرد، باید به سراغ مرحله بعدی برویم. ما برای شما مرحله به مرحله روش های سخت گیرانه تری را برای تشخیص نقره اصل در نظر می گیریم تا در نهایت بتوانید به صورت کامل مطمئن شوید که محصول شما اصل است و کلاه سرتان نرفته است.

  • روش 2؛ تشخیص نقره اورجینال و اصل با آهن‌ربا

همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم، می توان با استفاده از برخی ویژگی های فلز نقره، به تشخیص نقره اصل از غیر اصل پرداخت. یکی از ویژگی هایی که دانستن آن برای ما در تشخیص نقره واقعی مهم است، عدم مغناطیسی بودن فلز نقره است. فلز نقره یک فلز پارمغناطیس است و تحت تاثیر میدان های مغناطیسی قرار نخواهد گرفت.

بنابراین دومین راه آسانی که پیش پای شما است، استفاده از یک آهن ربا است. آهن ربا را به فلز نقره نزدیک می کنید تا تاثیر آن را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که اگر فلز نقره به آهن ربا نزدیک شد یا به آن چسبید، شک نکنید که کاسه ای زیر نیم کاسه است. احتمال نزدیک شدن نقره اصل به آهن ربا تقریبا صفر است، مگر اینکه ناخالصی در شی مورد نظر دیده شود یا اینکه کلا محصول مورد نظر نقره نباشد.

نقره نه تنها به آهن ربا نباید نزدیک شود بلکه به خاطر دافعه ای که دارد، باید از آهن ربا دور شود، پس در این مورد حواستان را خیلی جمع کنید و با دقت اثر آهن ربا بر نقره را زیر نظر بگیرید.

این مورد را هم توجه داشته باشید که اگر محصول مورد نظر از جنس استیل نگیر باشد، به آهن ربا جذب نخواهد شد. استیل به طور معمولی باید جذب آهن‌ربا شود، اما در برخی از فلزات استیل، به خاطر وجود نیکل، خاصیت مغناطیسی از دست می رود و در نتیجه استیل جذب آهن ربا نمی شود. به این استیل ها، استیل نگیر گفته می شود.

پس شما باید حواستان جمع باشد که با گذراندن این تست هم نمی توانید زیاد مطمئن باشید که محصول مورد نظر اصل است یا نه ولی در کل این دو روشی که تاکنون گفته ایم می تواند برای ابتدای کار و فیلتر کردن نقره از غیر نقره ها مفید باشد. یعنی می توان گفت این دو روش گام اول برای تشخیص نقره اصل خواهد بود.

در ادامه به دیگر روش های مناسب برای تشخیص نقره اورجینال از غیر اورجینال می پردازیم که قوی تر و سخت گیرانه تر خواهد بود و البته گاها نیاز به ابزار خواهد داشت.

آهن ربا نمی تواند نقره اصل را به خود جذب کند!

  • روش 3؛ تشخیص نقره اصل با تکه های یخ

یکی از ویژگی هایی که در فلز نقره دیده می شود، رسانش بالایی است که دارد. اگر در بندی که در مورد ویژگی های نقره در آزمایشگاه گفتیمف شماره پنج را بخوانید، متوجه می شوید که گفتیم قدرت رسانایی گرما در فلز نقره بالا است. این یعنی نقره می تواند بیش از فلزهای دیگر، گرما را منتقل کند.

حالا با استفاده از این ویژگی که در فلز نقره قرار دارد، می توانیم یک آزمایش ساده در خانه داشته باشیم. برای انجام این آزمایش نیاز به 2 تکه یخ داریم. بهترین روشی که برای تشخیص نقره اصل با استفاده از یخ هست، این است که از دو قطعه یخ به صورت همزمان استفاده کنیم، که یکی از آنها در روی محصول نقره باشد و دیگری در کنار آن قرار بگیرد.

به این علت که گفتیم فلز نقره دارای رسانایی گرمای فوق العاده ای است، تکه یخ قرار گرفته روی نقره باید زودتر از حد معمول ذوب شود. با توجه به اینکه نمی توان مقیاسی را برای ذوب شدن یک یخ در تایم معمولی قرار داد تا متوجه شد که یخ به صورت معمولی تا چه حد طول می کشد تا آب شود، یک یخ دیگر در شرایط معمولی قرار می دهیم. یعنی در جایی باشد که هم دما ولی دور از نقره باشد.

دست به کار شوید، یک یخ را روی محصولی که میخواهید از نقره بودن آن اطمینان حاصل کنید قرار دهید و یک یخ را هم به دور از نقره در شرایط یکسان ( دما و رطوبت مساوی ). منتظر بمانید تا نتیجه آزمایش را مشاهده کنید. اگر یخی که بر روی نقره قرار داده اید زود تر از یخ دیگر ذوب شد، پس مطمئن خواهید شد که این آزمایش درست عمل کرده و به شما در تشخیص نقره اصل کمک کرده است.

این روش هم یکی از بهترین روش های خانگی برای تشخیص نقره از بدل می باشد.

دو تکه یخ، یکی روی نقره مورد آزمایش و دیگری در کنار آن در دمای مشابه قرار دهید، یخ روی نقره اصل زودتر آب می‌شود.

  • روش 4؛ تشخیص نقره از بدل با آزمایش اکسیداسیون

یکی از ویژگی هایی که برای نقره در بالا گفتیم این بود که در برابر اکسیداسیون مقاوم است. برای اینکه به این نتیجه در محصول مورد نظر برسیم، می توان آزمایشی را ترتیب داد. آزمایش مد نظر با استفاده از یک پارچه سفید انجام می شود. توصیه می کنیم که از پارچه ای نخی با رنگ کاملا سفید و تمیز استفاده کنید.

وقتی نقره در مجاوت هوا قرار می گیرد، ممکن است بخشی از رنگش تیره شود، این به خاطر وجود گوگرد در محیط و فضا خواهد بود. حالا وقتی بتوانیم با استفاده از یک وسیله این تیرگی را تشخیص دهیم، می توان به تشخیص نقره اصل از بدل پی برد. پس اگر انگشتر دارید، با استفاده از پارچه سفید خشک، داخل رکاب آن را به صورت کامل با پارچه دست بکشید به گونه ای این کار را انجام دهید که انگار دارید نقره خود را پولیش و براق می کنید. اگر بعد از اتمام این عملیات آثاری از تیرگی را بر روی پارچه سفید مشاهده کردید، پس مطمئن باشید که فلز مورد نظر نقره است.

اگر از محصولات دیگر نقره استفاده می کنید، می توانید همین کار را تکرار کنید و با پارچه سفید روی نقره را تمیز کنید و بعد از مشاهده آثار سیاهی بر روی پارچه مطمئن شوید که فلز شما نقره است یا با استفاده از روکشی از نقره ساخته شده است.

پارچه سفید نخی و تمیز را برای چند ثانیه و محکم به نقره بکشید، باید براده یا تیرگی به پارچه مشاهده شود.

  • روش 5؛ تشخیص نقره از استیل با مایع سفید کننده

یکی دیگر از روشهایی که می توانید در خانه آن را امتحان کنید تا به تشخیص نقره اصل بپردازید. برای این کار با استفاده از دستمال سفید خشک و مایع سفید کننده باید آزمایشی را انجام دهید. مایع سفید کننده را به مقدار خیلی کم روی پارچه سفید بریزید و بعد آن را به انگشتر یا محصول بکشید، اگر قسمتی از نقره سیاه شد و همچنین سیاهی به پارچه سفید بازگشت، می توان دریافت که نقره اصل است.

همچنین روش دوم آزمایش با استفاده از مایع سفید کننده به این صورت است که می توانید مقداری از مایع سفید کننده را روی قسمتی از محصول بریزید، اگر آن قسمت سیاه شد، پس می توان فهمید که نقره اصل است. توجه داشته باشید که استفاده از مایع سفید کننده باید خیلی محدود و اندک باشد چون ممکن است به خاطر واکنش شیمیایی فلز شما را از بین ببرد.

هر مایع سفید کننده ای که روی نقره اصل بریزد، آن را با تغییر رنگ به سیاه مواجه خواهد کرد.

  • روش 6؛ تشخیص نقره با تست پوسته پوسته شدن

این روش را هم می‌توانید در خانه انجام دهید. برای انجام این کار می توانید با استفاده از ناخن خود، نقره را تراش دهید. ناخن خود را به فلز مورد نظر بکشید، اگر زیر آن ماده دیگری متمایز از رنگ و شمایل پوسته مشاهده کردید، پس فلزی که در اختیار دارید، نقره نیست و فقط آبکاری آن با نقره انجام شده است، یعنی روکش آن از نقره است.

لطفا قهرمان بازی در نیاورید، اگر ناخن تیزی ندارید، با استفاده از دیگر تیزی ها به جواهرات خود ضربه وارد نکنید، چون ممکن است روی آن خط بیندازید و جلای آن را از بین ببرید.

همچنین برای پیاده سازی این آزمایش ها، قسمتی از نقره را انتخاب کنید که در دید نیست. مثلا برای تست تشخیص نقره اصل در انگشترها، می توانید این آزمایش ها را بر روی نقره داخل رکاب انجام دهید. اینگونه اگر خط و خشی ناشی از خشونت شما با نقره هم نمایان شود، هنگام دست کردن انگشتر، برای مخاطبان و اطرافیان شما قابل مشاهده نخواهد بود.

نقره خود را بردارید، ناخن خود را به آن بکشید، اگر پوسته آن جدا شد و زیر آن جنس متفاوتی مشاهده کردید، نقره اصل نیست.

نکته مهم و حیاتی اینکه شما نمی توانید این آزمایش را برای جواهرات نقره که دارای روکش طلا هستند، امتحان کنید. 

6 thoughts on “تشخیص نقره اصل

  • شهریور 7, 1400 در t 5:49 ق.ظ
    Permalink

    سلام خسته نباشید، ببخشید ما اگه یه انگشتر نقره داشته باشیم که روکش طلا داشته باشه، آیا باز هم روش دومی با آهن ربا جواب میده یا نه؟ لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ دادن
    • شهریور 7, 1400 در t 6:02 ق.ظ
      Permalink

      سلام وقت بخیر؛ عارضم خدمتتون که طلا هم مثل نقره جذب آهن ربا نمیشه ، پس محصولات نقره حتی اگر روکش طلا هم داشته باشند، نباید به هیچ عنوان جذب آهن ربا بشن! اگر جذب شد، احتمال بدل بودن محصول بالا است

      پاسخ دادن
  • مرداد 21, 1401 در t 9:06 ق.ظ
    Permalink

    منظورتون از مایع سفید کننده چیه
    دقیقا چه چیزی ؟ وایتکس یا چی ؟

    پاسخ دادن
    • مرداد 23, 1401 در t 9:04 ب.ظ
      Permalink

      هر نوع مایع سفید کننده ای میتونه استفاده بشه، وایتکس هم یکی از اونها است، فقط دقت داشته باشید که در استفاده از اونها زیاده روی نکنید که ممکنه به رنگ و لعاب انگشتر آسیب بزنه!

      پاسخ دادن
  • اردیبهشت 20, 1402 در t 11:44 ب.ظ
    Permalink

    اگه میشه پیام منو پاک کنید چون شماره داخلش هست شماره رو سیو کنید و پیام رو پاک کنید

    پاسخ دادن
    • اردیبهشت 16, 1403 در t 7:41 ب.ظ
      Permalink

      سلام دوست عزیز، هیچ اطلاعات محرمانه ای از شما داخل سایت منتشر نمیشه 🌹

      پاسخ دادن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *