خواص سنگ یاقوت

سنگ یاقوت چیست؟ خواص یاقوت کدامند؟

در این مطلب از مجله اینترنتی زر مد، برای شما مطالبی در مورد سنگ یاقوت و خواص آن آماده کردیم. با توجه به اینکه خیلی ها مشتاق دانستن خواص یاقوت سرخ و کبود بودند، تصمیم گرفتیم تا این محتوا آماده و در مجله زر مد منتشر شود. از آنجا که یاقوت، یک سنگ ارزشمند در اسلام نیز هست، خواص سنگ یاقوت در اسلام و روایات نیز یکی از موضوعات و پاراگراف های این مطلب خواهد بود و به آن اشاره خواهیم داشت. همچنین با توجه به اینکه نمونه های تقلبی و مشابه سنگ یاقوت اصل در بازار موجود هستند، تصمیم گرفتیم که در آخر، به روش ها و ترفندهایی برای تشخیص یاقوت اصل نیز بپردازیم. این تقریبا چکیده ای از کل متن بود. از شما دعوت می‌کنیم که تا انتها این مطلب را مطالعه کنید و همچنین امیدواریم که از خواندن این محتوا لذت ببرید.

سنگ یاقوت، نگین گرانبهای کره خاکی (مقدمه)

همه ما می‌دانیم که بر روی این کره خاکی، یک سری از سنگ هایی هستند که ارزش بالایی دارند و به عنوان یک سنگ گرانبها از آنها یاد می‌شود. سنگ یاقوت، یکی از آن ها است که به خاطر درخشندگی و ساختار کریستالی خود، خیلی ها را مجذوب خود کرده است.

سنگ یاقوت، علاوه بر زیبایی و جلوه خاصی که دارد، دارای خواصی نیز هست. خواص یاقوت در واقع خواصی هستند که می‌توان از آنها برای سلامت جسم و جان، بهره برد. یاقوت در اسلام نیز یک سنگ با ارزش است و به استفاده از آن توصیه شده است. احادیث متعددی از ائمه اطهار و پیامبر (ص) وجود دارند که در آن به ما توصیه می‌کنند که از انگشتر یاقوت استفاده کنیم.

بد نیست در ادامه، کمی‌با ویژگی ها و ساختار یاقوت آشنا شویم و بعد از آن به بررسی مهمترین خواص یاقوت بپردازیم.

آشنایی مختصر با سنگ یاقوت و ویژگی های آن

به جرات می‌توان گفت که یکی از زیباترین سنگ هایی که تاکنون در طبیعت یافت شده و استخراج می‌شود، همین سنگ یاقوت است. رنگ خاص و ساختار کریستالی با جلوه ای درخشنده، از مهمترین و بارزترین ویژگی های این سنگ ارزشمند هستند. اما برویم تا کمی‌تخصصی تر این سنگ را بررسی کنیم و ببینیم که چه مشخصه ها و ویژگی هایی برای یاقوت در کانی شناسی بیان شده است.

سنگ یاقوت از دل کانی کوراندوم ( کرندوم با فرمول AL2O3) خارج می‌شود. کوراندوم یا کرندوم، یکی از کانی های با ارزش و مستحکم است که بعد از الماس بیشترین درجه سختی را به خود اختصاص داده است و اگر شیمی‌یا زمین شناسی را خوب یادتان باشد، باید بگوییم که درجه سختی آن برحسب موس، 9 است. قابل توجه شما اینکه درجه سختی الماس بر حسب موس، 10 است. معروف ترین یاقوتی که از کانی کرندوم استخراج می‌شود، یاقوت سرخ است که رنگ آن از محدوده نارنجی – قرمز تا بنفش – قرمز متغیر است. یعنی برخی از یاقوت های سرخ که احتمالا آنها را دیده اید، سرخی آن دم به بنفش یا نارنجی می‌زند.

در زبان انگلیسی به یاقوت سرخ، یاقوت می‌گویند و اصطلاح انگلیسی آن (Ruby) است و به رنگ های دیگر آن سفیر (Sapphire) گفته می‌شود. اما دلیل وجود رنگ های مختلف در سنگ یاقوت چیست و چرا یاقوت کبود و سرخ و زرد و غیره داریم؟ هر کانی ممکن است کمی‌ناخالصی در وجود خود داشته باشد. سرایت ناخالصی هایی همچون آهن، منگنز، تیتانیوم، مس و کروم به دل کانی کرندوم، سبب ایجاد تنوع رنگی در یاقوت خواهد شد.

سنگ یاقوت اصل در هر جایی استخراج نمی‌شود. معروف ترین معادن استخراج یاقوت، در کشورهایی همچون ایران، کنیا، تانزانیا، سریلانکا، میانمار، ماداگاسکار، موزامبیک و گرینلند وجود دارند. گفته می‌شود که مرغوب ترین نوع یاقوت، در کشور میانمار و در دره ای به نام موگوک، یافت می‌شود.

با توجه به زیبایی سنگ یاقوت، در صنعت جواهرسازی، استفاده گسترده ای از این سنگ زیبا و چشم نواز می‌شود و در تولید گردنبند، انگشتر، دستبند، پابند و دیگر جواهرات از یاقوت، بهره می‌برند.

وجود یاقوت به رنگ سرخ و کبود، از انواع رنگی دیگر، دارای فراوانی بیشتری است. این سنگ، در زیر نور، درخشندگی فوق العاده ای ایجاد می‌کند و هر چشمی‌را به سمت خود جذب می‌نماید. این سنگ به تنهایی نیز قابل خریداری است و اکثر سنگ های یاقوت موجود در بازار ایران که برای ساخت جواهرات و انگشتر از آن استفاده می‌کنند، یا از آفریقا است یا از ایران استخراج شده است. یاقوت آفریقایی نیز یکی از انواع سنگ یاقوت معروف در جهان است.

برای تشخیص اصل بودن آن، کار زیاد ساده ای ندارید. برخی از قدیمیان باور دارند که سنگ یاقوت در آتش نمی‌سوزد. اما این راه خوبی برای تشخیص سنگ یاقوت اصل نخواهد بود. همچنین به غیر از الماس، هیچ سنگ دیگری نمی‌تواند روی یاقوت خط بیندازد. ولی در عوض یاقوت می‌تواند روی همه سنگ ها به غیر از الماس، خط بیندازد. اگر با خط افتادن، مشکلی ندارید، این یک روش خوب برای تشخیص اصالت یاقوت خواهد بود. در ادامه و در بند مربوط به همین موضوع، بیشتر راجع به ترفندهای تشخیص یاقوت اصل، برای شما خواهیم گفت.

مهمترین خواص یاقوت سرخ و کبود

با توجه به اینکه خواص یاقوت بسیار معروف است، در این قسمت از متن، سعی کردیم در پاراگرافی مستقل، به بررسی خواص این سنگ ارزشمند بپردازیم. با توجه به تعدد خواص سنگ یاقوت، تصمیم گرفتیم که در این قسمت، از مهمترین و معتبرترین آنها برای شما نام ببریم، پس با ما همراه باشید.

خواص یاقوت، گوناگون است و موارد زیادی هستند که از آنها به عنوان خواص به همراه داشتن یاقوت نام برده می‌شود. مثلا مواردی همچون، افزایش عشق و محبت، دوری از انرژی های منفی، جذب ثروت، ایجاد حس غرور و قدرت، شادی آفرینی، افزایش تمرکز، برطرف کردن مشکلات گوارشی، صاف کردن خون، مفید برای قلب و غیره، از خواصی هستند که برای یاقوت بیان می‌شود. اما ما به همه آنها کاری نداریم و فقط مهمترین و معتبرترین خواص یاقوت سرخ و کبود ( که البته خواص آن به رنگ ربطی ندارد) که با یافته های علمی‌مطابق هستند را برای شما بیان خواهیم کرد.

و اما مهمترین خواص یاقوت، عبارتند از:

  • نقش یاقوت در دور کردن انرژی های منفی؛

سنگ هایی که از دل طبیعت استخراج می‌شوند، معمولا دارای انرژی مثبت هستند. داشتن انرژی مثبت، اثبات شده است. به همین خاطر باید گفت که به همراه داشتن یاقوت، می‌تواند فرد را از انرژی های منفی اطراف خود، دور کند. در دنیای امروزی، علی رغم آسایشی که داریم، به خاطر وجود انرژی های منفی فراوان، آرامش از ما سلب شده است. به همین خاطر، در دست داشتن یاقوت و سنگ هایی از این دست، به پیدا کردن حس خوب و انرژی های مثبت، کمک خواهد کرد و رفته رفته، زندگی بهتر و شادتری خواهید داشت.

  • دور کردن اضطراب و استرس و روان پریشی با یاقوت؛

یکی از خواص یاقوت سرخ و کبود، در دور کردن اضطراب و استرس است. استرس و اضطراب، یک حس درونی منفی است که گاها با دلیل خاص و بیشتر مواقع هم بدون دلیل خاصی در وجود ما شکل می‌گیرند که منشا اصلی آن، وجود انرژی های منفی است. سنگ یاقوت، انرژی و حس منفی را از شما یا فردی که یاقوت به همراه دارد، دور خواهد کرد و رفته رفته، استرس، روان پریشی و اضطرابی که بیهوده به سراغ شما آمده است، برطرف خواهد شد و آرامش به زندگی و روان شما باز خواهد گشت.

  • جذب ثروت و رزق و روزی با یاقوت؛

این یک باور چندین هزار ساله است که یاقوت به شخص کمک می‌کند تا ثروتمند شود و از این سنگ به عنوان یکی از سنگ های جذب ثروت یاد می‌شود. اگر میخواهید با سنگ های جذب ثروت دیگر هم آشنا شوید، ما مقاله ای در این موضوع نیز آماده کرده ایم که اگر وقت و حوصله داشتید، مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود :

بهترین انگشتر رزق و روزی برای جذب ثروت

صحت این موضوع وقتی تایید می‌شود که در اسلام هم احادیث متعددی از ائمه اطهار (ع) و همچنین پیامبر اکرم ( ص) وجود دارند که به رفع فقر و افزایش رزق و روزی دارنده یاقوت، اشاره می‌کنند.

پس اگر می‌خواهید در زندگی خود، ثروت بیشتری جذب کنید و در امور مالی، گشایش بیشتری حاصل شود، خواص یاقوت را نادیده نگیرید و از آن بهره ببرید. با این کار هم به ثروت می‌رسید و هم به توصیه اسلام و ائمه عمل کرده اید.

  • رفع غم و غصه و بازگشت شادی به زندگی با یاقوت؛

زندگی کردن در این دنیا، توام با غم و غصه است ولی، انسان برخی از اوقات باید غم و غصه ای فزون تر را تحمل کند. خیلی از افراد هستند که در ظاهر خندان هستند، اما باطنشان غمگین است و در پشت پرده زندگی خود، غم و غصه دارند. اگر احساس می‌کنید که این غم و غصه شما را هم درگیر کرده است، به دنبال داشتن یاقوت، می‌تواند به بازگشت شادی و جایگزین شدن آن با غم موجود، به شما کمک کند. خواص یاقوت در این باب، در حدیثی از امام رضا (ع) نیز تایید شده است.

  • خواص درمانی یاقوت برای قلب؛

قلب هر انسان، مهمترین عضو بدن وی جهت داشتن سلامتی است. تحمل غم، غصه، استرس، اضطراب، روان پریشی و غیره، پس از مدتی بر روی اندام های درونی و حیاتی بدن، همچون قلب تاثیر می‌گذارند. بیشترین تاثیر مشکلات روانی بر جسم، بر قلب خواهد بود و رفته رفته، قلب ضعیف تر می‌شود و در معرض انواع بیماری ها قرار می‌گیرد و همچنین مستعد سکته است. پس با به همراه داشتن یاقوت، با برطرف شدن مشکلات روانی که ذکر کردیم، رفته رفته، قلب سرزندگی و شادابی خود را بدست خواهد آورد و از بیماری دور خواهد شد.

همچنین، دست کردن انگشتر یاقوت یا به همراه داشتن آن به عنوان گردنبند یا دستبند، می‌تواند در بهبود گردش خون و همچنین تصفیه جریان خون، کمک کند که کار قلب را آسان تر کرده و به افزایش توان آن کمک خواهد کرد.

  • نقش یاقوت در افزایش حس قدرت و اراده؛

یکی دیگر از خواص یاقوت، تقویت احساس قدرت و اراده در اشخاص است. اگر در زندگی نیاز دارید تا اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید و در مواجهه با دیگران، حس قدرت داشته باشید، می‌توانید از سنگ یاقوت برای این کار بهره ببرید. استفاده مداوم از یاقوت به عنوان انگشتر یا به همراه داشتن آن، سبب تقویت اراده و ایجاد حس قدرت درون افراد خواهد شد.

و این بود مهمترین خواص سنگ یاقوت که در شش مورد به آن اشاره داشتیم. البته موارد دیگری هم بودند که استناد علمی‌ضعیف تری داشتند و در این بند از متن به آنها اشاره نکردیم.

خواص یاقوت در اسلام و روایات ( از نظر ائمه)

یکی از ارزشمندترین سنگ هایی که اسلام و روایات به داشتن آن توصیه کرده اند، سنگ یاقوت است. در مورد خواص یاقوت، احادیث و روایات معتبر و مختلفی داریم که در این قسمت، حتما به آنها اشاره خواهیم کرد.

اشاره به خواص یاقوت سرخ از نظر ائمه، بیانگر این موضوع است که سنگ یاقوت چقدر می‌تواند برای ما انسان ها ارزشمند باشد و داشتن آن در زندگی کمک کننده باشد. با توجه به انرژی بالای یاقوت، بیشتر توصیه ائمه (ع) و پیامبر (ص) به داشتن انگشتر یاقوت است.

و اما خواص یاقوت در اسلام و روایات، عبارتند از:

  • دفع فقر و افزایش رزق و روزی با انگشتر یاقوت؛

یکی از موضوعاتی که در مورد یاقوت بسیار به آن اشاره شده است، خاصیت آن در دور کردن فقر و تنگدستی است که در سه حدیث آن را داریم:

حدیث اول از امام رضا (ع) که از قول جدشان امام صادق (ع) می‌فرمایند: “انگشتر یاقوت در دست خود داشته باشید که باعث از بین رفتن فقر و دور کردن آن میباشد.”

حدیث دوم، از پیامبر مهربانی ها، حضرت محمد (ص) است که اینگونه خطاب به یکی از اصحاب خود می‌فرمایند: “انگشتر یاقوت زرد در دست کن تا فقیر نشوی.”

حدیث سوم نیز از حضرت محمد (ص) است که در رابطه با خواص یاقوت درباره فقر و رزق و روزی می‌فرمایند: “انگشتر یاقوت به دست کنید چرا که آن باعث فقرزدایی می‌شود.”

  • افزایش ثواب و حسنه با انگشتر یاقوت؛

با توجه به اینکه یک سفر بدون برگشت به قیامت را در پیش داریم و بدون توشه هم نمی‌توان به سفر رفت، پس بهتر است کارها و اعمالی در زندگی روزانه خود بگنجانیم که به عنوان توشه بتوانیم از آن در آخرت استفاده نماییم. به گفته امام صادق (ع)، دست کردن انگشتر یاقوت، ثواب دارد و به حسنات می‌افزاید، طبق حدیث زیر که از کتاب حلیة المتقین علامه مجلسی، استخراج شده است:

“انگشتر یاقوت در دست کنید که ثواب دارد و عملی مستحب و سنت است.”

  • خواص انگشتر یاقوت در پیروزی و موفقیت در کارها؛

اگر به دنبال این هستید که مشکلاتتان برطرف شود و موفقیت در کارهایتان حاصل شود، به توصیه پیامبر اکرم (ص) عمل کنید و از انگشتر یاقوت استفاده نمایید. حضرت محمد (ص) در حدیثی در مورد یاقوت، اینگونه می‌فرمایند:

“این انگشتر ( یاقوت) را در دست کنید که پیروزی در کارها به شما خواهد رسید.” که در کتاب روزی بی منت، ترجمه آقای حسین قهستانی نیز به این حدیث اشاره شده است.

  • انگشتر یاقوت، انگشتر محبوب امیرالمومنین (ع)؛

در روایات معتبر گفته شده است که یکی از انگشترهایی که حضرت علی (ع) به دست می‌کرده اند، انگشتر یاقوت بوده است. با توجه به اینکه حضرت علی (ع) الگوی ما مسلمانان است، در این زمینه هم می‌توانیم از ایشان الگو بگیریم. در روایات آمده است که حضرت علی چهار انگشتر بوده اند، که یکی از آنها یاقوت بوده است که برای نجابت و شرافتش آن را به دست می‌کردند.

  • خواص انگشتر یاقوت برای رفع پریشانی و غم؛

و اما آخرین حدیث، از امام رضا (ع) است که در مورد یاقوت و نقش آن در مورد نابود کردن پریشانی اشاره می‌کنند. همانطور که در بالا هم به آن اشاره داشتیم، خواص یاقوت در مورد رفع غم و غصه و پریشانی در احادیث هم تایید شده است. امام رضا (ع) در حدیثی در مورد یاقوت و تاثیر آن در رفع پریشانی، اینگونه می‌فرمایند:

“انگشتر یاقوت در دست کنید که پریشانی را زایل می‌کند.”

سعی کردیم در این قسمت که مربوط به خواص یاقوت در اسلام و روایات از نظر ائمه بود، از معتبرترین روایات و احادیث منقول، کمک بگیریم تا برای شما متنی کامل تر آماده کرده باشیم.

تشخیص سنگ یاقوت اصل

برای تشخیص سنگ یاقوت اصل، روش ها و ترفندهای مختلفی می‌توان استفاده کرد که به چند تا از کاربردی ترین آنها در این قسمت، اشاره خواهیم کرد:

  • تشخیص یاقوت اصل با درجه سختی؛

همانطور که در بالا به آن اشاره داشتیم، سختی موس کرندوم که از آن یاقوت بدست می‌آید، 9 است. با توجه به اینکه در جدول، کرندوم دارای بالاترین سختی موس بعد از الماس است، پس می‌توان با یک ترفند ساده، اصل بودن یاقوت را تشخیص داد. اگر سنگی دارای درجه سختی بالاتری نسبت به سنگ دیگر باشد، می‌تواند بر روی سنگ ضعیف تر خود، خط بیندازد. پس برویم و دست به کار شویم.

ظروف چینی که در بازار موجود هستند، سختی موس آنها 7 است. همچنین اگر سنگ توپاز دارید، سنگ توپاز دارای درجه سختی 8 است و درست بعد از کرندوم ( یاقوت) در جدول واقع شده است. اگر با خط افتادن ظروف چینی یا سنگ توپاز خود مشکلی ندارید، می‌توانید از این روش، آزمون اصالت سنجی سنگ یاقوت را اجرا کنید. سنگ یاقوت اصل باید بتواند روی هر دوی این مواد، خط بیندازد، در غیر اینصورت، اگر روی سنگ شما خط افتاد، پس خبری از یاقوت اصل نیست و احتمالا آن را به شما قالب کرده اند و همان قضیه رنگ کردن گنجشک و فروختن به جای قناری برای شما پیش آمده است.

منابعی که از آنها برای نگارش این محتوا کمک گرفتیم: ویکی پدیا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *